Vrh
 

Blog

Pisanje kao odraz u ogledalu

Pisanje kao u ogledalu  predstavlja pisanje slova, brojeva, reči i rečenica u obrnutom smeru, tako da izgledaju čitljivo ako se pogledaju u ogledalu. Neki ljudi imaju sposobnost da pored uobičajenog načina pisanja, pišu i kao “u ogledalu”, dok se kao nenamerni oblik ovakvog pisanja često sreće kod dece koja tek počinju da usvajaju slova i brojeve i same tehnike čitanja i pisanja.

Ovakav oblik pisanja može biti prolazna faza prilikom usvajanja slova i brojeva, kod dece tipičnog razvoja, bilo da pišu desnom ili levom rukom. Kod odraslih, koji pišu levom rukom, pisanje kao u ogledalu se može javljati svojevoljno, iz zabave, a koriste ga litografi, ljudi koji rade u štamparijama za potrebe posla, ali i kod osoba kod kojih je došlo do oštećenja desne ruke, pa konvencionalno pisanje više nije moguće vršiti desnom rukom, već se vežba pisanje levom.

Ovakav način pisanja predstavlja i jednu od karakteristika osoba sa disleksijom ili disgrafijom, ili kod drugih nespecifičnih smetnji u učenju, tako da treba obratiti pažnju da li se radi o prolaznoj fazi ili postoje i druge poteškoće prilikom usvajanja školskih veština (čitanje, razumevanje pročitanog, prepričavanje, prostorna i vremenska orijentacija…).

Da li pisanje kao u ogledalu podrazumeva obrnutu percepciju ili je to samo odvijanje motorne akcije unazad? Ova oblast predstavlja dihotomiju između perceptivnih i motornih objašnjenja, od klasične literature, sve do danas. Na perceptivnoj strani, Orton (1928.) koji je sugerisao da je svaka reč ili objekat koji prepoznajemo (engrami) sačuvan u dominantnoj (levoj) hemisferi, i njegovoj ogledalnoj slici u nedominantnoj hemisferi. Ogledalni oblici se javljaju kod dece, zbog nepotpuno utvrđene hemisferne dominacije, ali su potisnuti kod odraslih ukoliko se ne oslobode oštećenjem leve hemisfere.

Naknadna perceptivna shvatanja pisanja kao u ogledalu, kao što je “Hipoteza o prostornoj dezorijentaciji” (Heilman 1980.) govore o tome da je takvo pisanje samo jedan aspekt opšte “ogledalske konfuzije”.

Na motornoj strani su oni koji tvrde da su motorne prezentacije odgovorne za pisanje kao u ogledalu (Chan & Ross 1988; Erlenmeyer 1879.) Osnova je da su naučene akcije predstavljene u relativnoj šemi tela, a ne u spoljnim prostornim koordinatama. Prema njihovom mišljenju perceptivne konfuzije nemaju nikakve veze sa pisanjem kao u ogledalu.

Dakle, postoje brojne teorije koje pokušavaju da objasne fenomen pisanja kao odraz u ogledalu, nepostoji jedna, sveobuhvatna i opšteprihvaćena.

Kao deca, pravimo ogledalne greške u pisanju i čitanju. Ove perceptivne i motoričke konfuzije nisu usko povezane, već nastaju iz paralelnih strategija ogledalne generalizacije u percepciji i akciji. Ako naučimo da pišemo desnom rukom, pisanje kao u ogledalu može biti latentna prirodna skripta naše levice, i obrunuto, i pojaviće se samo u određenim okolnostima.

Nekoliko mitova o osobama kod kojih se javlja pisanje kao u ogledalu:

  • Da je verovatnoća pisanja kao u ogledalu u korelaciji sa intelektualnim sposobnostima;
  • Da se češće javlja kod osoba koje pišu levom rukom;

Pisanje kao u ogledalu u svojim različitim oblicima- namerno, spontano, nevoljno – dugo je fasciniralo posmatrače u umetnosti i u nauci. Pored radoznalosti, ovakav oblik pisanja može puno da nas nauči i o našem učenju i predstavljanju. Smatramo da ćemo kroz ovo “staklo” još puno toga da naučimo o sebi.

Pisanje kao u ogledalu je predstavljeno i u nekim filmovima:

  • “Memento” (Christopher Nolan, 2000.) “Činjenice” su tetovirane na Leonardovim grudima kao u ogledalu, tako da ih može pročitati ispravno dok se ogleda;
  • “Isijavanje” (Stanley Kubrick, 1980.) Denny piše REDRUM  na vratima, što je ubistvo (engl. Murder) unazad; Isto radi i Maggie Simpson sa svojim kockama u epizodi “Reality Bites”;
  • Pisanje kao u ogledalu se takođe pojavljuje u još jednoj epizodi Simpsona “Brat sa iste planete” (“Brother from the same planet”);
  • The Scooby- Doo u epizodi  “Mystery mask mix- up”;
  • The 25th Hour;
  • Alvin i veverice (2007);
  • Cveće za Algernon (2000);
Kontaktirajte nas na email lingualogos@gmail.com ili putem broja telefona: 011/630-3319 065/55-222-44 062/206-216
Nema komentara
Dodajte komentar
Ime*
E-mail*
Website